Zdobywanie linków nie musi być trudne. Zastosuj link bait!

Zdobywanie linków a link bait.

Link bait* (przynęta linków) jest to treść na twojej stronie internetowej, do której linkują inni wydawcy stron/blogów nie dlatego, że ich oto poprosiłeś, ale dlatego, że chcą. Może to być post, który odpowiada na stale pojawiające się pytanie wśród Internautów, pomocny eBook, lub wirusowe wideo. Rodzajów linkowania jest bardzo wiele. Rzućmy okiem na kilka przykładów link baitów i omówmy jak aktywny content marketing może pomóc twojej stronie zdobyć więcej wartościowych linków.

OFF TOP: *Nie mylić z click bait techniką stosowaną do zachęcenia użytkownika do kliknięcia w artykuł tworząc np. szokujący nagłówek.

Zaczynajmy!

1. Zdobycie linku w social media

Świetne materiały zawsze służy jako dobra przynęta do linkowania twojej strony. Warto to zapamiętać. Przy tworzeniu nowego bloga lub rewizji już stworzonej strony zastanów się, czy Twoja zawartość jest godna linkowania. Sprawdź czy to co tworzysz, skłania do podzielenia się tym materiałem z twoimi znajomymi z branży np. za pośrednictwem mediów społecznościowych?
Warto też sięgnąć po radę któregoś ze swoich współpracowników. Dlaczego? Wynika to z prostego faktu. Sami jesteśmy za zwyczaj zbyt subiektywni oraz brakuję nam dystansu do tego, co tworzymy.

[alert-announce]Sprawdź również artykuł: Mity o marketingu w social media.[/alert-announce]

Jeśli chodzi o SEO to zapamiętaj, że ruch i liczba udostępnień w social media nie mają (na ten czas) nawet zbilżonej wagi do linku z anchorem. Potraktuj ten kanał, jako źródło dotarcia do widza. Jeżeli twoja treść stanie się popularna, to zobaczy ją mnóstwo potencjalnych zainteresowanych. Co za tym idzie zwiększy to w olbrzymi sposób szanse na zdobycie linka. Na przykład: link i komentarz do treści na innym blogu, trafienie na listę ciekawych artykułów branżowych, wzmianka na forum tematyczny i tym podobne.

 

Jak stworzyć idealną treść?

Nie ma idealnej formuły na tworzenie atrakcyjnej treści, którą odbiorcy z chęcią podlinkują. Uwierz mi, że można spędzić wiele godzin na pisaniu pomocnego i pouczającego bloga, i nie zdobyć przy tym nawet pół linka. Tymczasem twój konkurent udostępni zdjęcie śmiesznego kota i zdobędzie 25 linków dziennie. W ostateczności link bait musi przyciągnąć uwagę! Kluczem jest znajomość swojego targetowanego odbiorcy.

Celem jest angażowanie odbiorców w taki sposób, aby nie pozostało im nic więcej jak podzielenie się nowo zdobytą informacją z innymi. Może to być unikalny komentarz do popularnego tematu, zbiór przydatnych informacji, czy w końcu film zabawnego kota 😉

2. Artykuły w służbie SEO. Content marketing to nie tylko Whitepress

Najświeższe wiadomości

Są to terminowe link baity. Podczas pisania artykułu w odniesieniu do konkretnego wydarzenia, wydania nowego produktu, lub aktualizacji oprogramowania, jest wysoce prawdopodobne, że autor odwoła się do odpowiednich artykułów prasowych. Na przykład, podczas przygotowywania artykuł na temat nowego iPhone twórca będzie również kierował swoich czytelników do innych źródeł aby zapewnić im dostęp do bardziej szczegółowych informacji. Może to być np. nasz blog. Takie przypadki zdarzają się cały czas.

W dodatku, jeśli twój news będzie pierwszy i zostanie odpowiednio rozpropagowany twój materiał może otrzymać linki oznaczone jako przekierowanie do oryginalnego źródła. Twój artykuł pojawi się w dyskusjach na forach.
Tu bardzo ważną rolę odgrywają oczywiście social media. Newsy szybko stają się przeterminowane więc, dotarcie w szybki i bezpośredni sposób do odbiorcy staję się niezbędne. Cykl życia takiej wiadomości jest też bardzo krótki i dynamiczny, tak więc szansa na zaangażowania użytkowników jest również bardzo krótka. Warto przygotować i rozesłać również notkę prasową.

Sprawdź również  Google staję się coraz lepsze w kwestii zrozumienia zapytań

Najnowsze wydarzenia ogólne komentowane są przede wszystkim na Twitterze, Facebooku oraz agregatach najciekawszych informacji np. Wykop.pl.

Rys.1 Przykład Top strony Wykop.pl
Rys.1 Przykład Top strony Wykop.pl

OFF TOP: Pamiętaj, że umieszczanie treści na takich serwisach może liczyć się z dużą liczbą odwiedzin strony w tym samym czasie. Przy bardzo tanich hostingach (np. 40 zł za rok) spowodować to może przeciążenie i zablokowanie strony.

[alert-announce]Sprawdź również artykuł: Content marketing od A do Z.[/alert-announce]

Ponadczasowe treści

W porównaniu z wcześniej wspomnianymi artykułami które są cenne tylko przez krótką chwilę, ponadczasowe treści są trwałą przynętą. Artykuły te niosą ze sobą ponadczasową wartość. Może to być poradnik na temat obsługi Analiticsa, lub coś, co jest często aktualizowane np. historii zmian algorytmów wyszukiwarki Google na stronie portalu MOZ. Dobrym przykładem jest również darmowe narzędzie online. TU, warto pokusić się o zorganizowanie burzy mózgów.

Podczas kreowania strategii tworzenia treści, można wyodrębnić kilka ważnych czynników. Między innymi:

• Czy ludzie tego szukają? (Google AdWords Keyword Planner)
• Czy jest to temat, który osiąga coraz większą popularność? (Google Trends)
• Jakie jest prawdopodobieństwo, że ta treść będzie przestarzała w ciągu roku?
• Jeśli ten pomysł został już zmaterializowane w Internecie, to czy możemy zrobić to lepiej?

Nie można również zapomnieć o wpisach gościnnych. Stworzoną treść możemy również umieszczać na innych, blogach i stronach internetowych a ich właściciel za dostarczony content może wynagrodzić nas odpowiednim linkiem.

 

3. Zdobywanie linków to nie tylko artykuły…

Widgety czy gadżety?

Widgety i gadżety mogą być ciekawą przynętą, generujących setki linków w stosunkowo krótkim czasie, a tysiące w długim. Przykładami są:

1. Gadżet kalkulator branżowy (np. Kalkulator efektywności energetycznej dla kupujących dom).
2. Widget polecający (np. Widget przekierowujący do systemu rejestracji).
3. Widget z codziennymi promocjami (widget Groupon z najnowszymi ofertami i promocjami).
4. Widget potwierdzający jakość strony internetowej.

Ciekawym przykładem jest tu znanylekarz.pl:

Rys.2 Przykładowy widget znanylekarz.pl
Rys.2 Przykładowy widget znanylekarz.pl

Wyzwaniem staję się stworzenie dodatku, który daje realną wartość dla użytkowników innych stron internetowych a jakość jest kluczem. Jeśli widget przydatny jest tylko dla Ciebie lub co gorsza w ogóle nie jest przydatny, nie możesz oczekiwać, że przyciągnie wiele osadzeń na innych stronach(co za tym idzie linków). Pamiętaj, że proste stworzenie widżetu nie wystarczy.


Quizy i gry w SEO?

Quizy i gry są kolejnym ciekawym sposobem na zdobywania linków. Choć trzeba być ostrożnym z realizacją, jest to metoda, która może przynieść ogromne korzyści. Jednym z popularnych sposobów jest nagradzanie uczestników quizów orderami który wyświetla ich wyniki. Chcący pochwalić się osiągnięciem uczestnik, może umieścić swój rezultat na swojej stronie. Można tu być naprawdę kreatywnym. Interesującym przykładem jest odnaleziona przeze mnie realizacja gry SEO Donkey Cutts. Tu strategia oparta jest na viral marketingu.

Co ciekawe jest to strona z voucherami.  O grze wspominały również największe branżowe portale związane z SEO np. Search Engine Journal !

Ogromny przyrost linków oraz niezła reklama…Samą grę bardzo polecam!

Rys. 3 Przykładowa gra SEO „Donkey Cutts” odnaleziona na stronie z voucherami.
Rys. 3 Przykładowa gra SEO „Donkey Cutts” odnaleziona na stronie z voucherami.

4.Content marketing w służbie SEO

Zdjęcia oraz infografiki

Zdjęcia i infografiki przyciągają referencję oraz linki z wielu publikacji oraz często dobrze sprawdzają się w social mediach. W dodatku coraz częściej projekcje wizualne wypierają długi nudny tekst.
Nie jest to jednak takie proste. Możemy zatrudnić grafika, który stworzy nam infografikę, lub użyć narzędzia takiego jak Piktochart aby utworzyć ją samemu. Największym wyzwanie jest stworzenie czegoś wyjątkowego oraz atrakcyjnego. Infografika jest zbyt często używany do przekazywania prostych wiadomości.. Ważne jest to, żeby przed utworzeniem grafiki zastanowić się czy graficzna wizualizacja jest konieczna i czy nie lepiej zastosować tradycyjną formę pisaną.

Sprawdź również  Darmowy ebook o link buildingu w kolorze #CCC od Lexy

[alert-announce]Sprawdź również artykuły: Infografika rewolucja czy zacofanie? oraz Kreator grafiki komputerowej czyli canva.com .[/alert-announce]

E-publikacje, e-książki, e-magazyny

Whitepapers oraz e-książki, wraz z innymi zasobami do pobrania, są doskonałymi przynętami. Umożliwienie członkom swojej branży dostępu do cennych zasobów (testy, study case’y, poradniki) z pewnością skłoni ich do podlinkowania lub polike’owania twoich treści.

[alert-announce]Sprawdź również artykuł: Jak stworzyć e-booka?.[/alert-announce]

Materiały wideo

Materiały wideo mogą być również niezwykle skutecznym środkiem który przyciągnie linki. Pomyśl o tym, jak dużą popularnością cieszą się materiały wideo. Wirusowy charakter tego typu treści jest tym, co sprawia, że są tak niezwykle cenne. Jeżeli stworzony materiał umieszczasz na Youtube, należy osadzić go na stronie i starać się by linki kierowanie były do strony z osadzonymi wideo a nie bezpośrednio do Youtube’a.

[alert-announce]Sprawdź również artykuł: Wideo marketing. Poradnik dla leniucha.?.[/alert-announce]


Rys. 4 Przykład wideo kursu prowadzony przez MOZ „Whiteboard Friday”
Rys. 4 Przykład wideo kursu prowadzony przez MOZ „Whiteboard Friday”

5. Marketing w służbie SEO

Konkursy

Konkursy, to kolejna wielką zachętą do linkowania twojej strony. Odbiorcy robią to z prostego względu- chcą wygrać. Jeśli zwycięzca jest wybierany przez gromadzenia głosów, uczestnicy są zmuszeni do dzielenia i linkowani strony twojego konkursu. Nigdy nie wątp w siłę rywalizacji! W szczególności jeśli ustanowiłeś wartościowe nagrody.

Stypendia i patronaty

Stypendia, nawet jeśli tylko o wartości 500 zł są doskonałym pomysłem na konkurs. Jeśli masz zamiar przyznawać, je np. raz do roku działa to w podobny sposób jak ponadczasowa treść. Dodatkowym atutem jest to, że uniwersytety oraz koła naukowe zawsze szukają stypendiów aby wesprzeć rozwój swoich studentów.

W taki sposób może udać nam się uzyskać link ze strony z końcówką „.edu”. Tego rodzaju domeny cechują się dużym zaufaniem „w oczach” Google więc taki link jest przez nas jak najbardziej pożądany. W dodatku to bardzo pozytywny sposób na zdobywanie linków.

Nadaję to także naszej stronie trochę „prestiżu”.

Ciekawy rozwiązanie są również patronaty. Mogą starać się o patronat wydarzeń, kursów, szkoleń, oraz podczas  wprowadzania na rynek nowego produktu.

 

6. Nie możemy zapomnieć o reklamie!

Możesz pomyśleć:Dobrze, mam przygotowany doskonały materiał. Teraz pozostaję poczekać aż ludzie mnie znajdą i rozpromują, prawda?”

Niestety, odpowiedź brzmi: NIE.

Reklama swojej treści jest niezbędna aby osiągnąć sukces. Czy to udostępnianie treści za pośrednictwem odpowiednich kanałów social media, umieszczanie linków na odpowiednich forach, a nawet tworzenie krótkich notek prasowych, są początkowymi krokami które odgrywają kluczową rolę w dotarciu do odbiorców. Możesz również współpracować z odpowiednimi influancerami. Umieść swój content tam gdzie inni będą mogli go odnaleźć. Pomyśl o swoim ulubionych filmie z YouTube lub o memach internetowych.

Czy byłby takimi przebojami gdyby zostały opublikowane na niszowym blogu lub mało popularnym serwisie?

Wątpliwe!

OFF TOP: Nie zapomnij aby twoje posty były odpowiednio wyświetlane. Zadbaj o odpowiedni nagłówek oraz odpowiednio wgrane zdjęcie. W przypadku Facebook możesz skorzystać z Debugger – Facebook Developers.

Pamiętaj, że sukces rodzi sukces.. Jeżeli uda Ci się raz zbudować publiczność, która doceni twoją treść, to późniejsza promocja staję się dużo łatwiejsze.

A więc jak zdobyć linki ? – Podsumowanie

Stosuj link bait! Staraj się wykorzystać wszystkie powyższe sposoby umożliwiające gromadzenie linków ale nie rób tego na siłę.. Jeśli naprawdę tworzysz wartościowe treści oraz łączysz je ze skutecznym marketingiem, linki z pewnością nadejdą.

[alert-success]Z wielką zawartością, przychodzą wielkie linki – czy jakoś tak :)[/alert-success]

Artykuł ten odnalazłeś dzięki takim frazom jak:

  • zdobywanie linków
  • jak zdobyć linki
  • jak zdobyć linki do strony
  • link bait
  • tworzeni link baitów
  • co to link bait
  • Ciekawy i przydatny artykuł. Dzięki 🙂

  • Bardzo się cieszę, że mogłem pomóc. W razie pytań proszę pytać śmiało!

  • Paweł Strykowski

    Sam nie wiem, czy się cieszyć czy smucić, że „content marketing to nie tylko WhitePress”. W każdym razie dziękujemy za wzmiankę 🙂

  • Staliście się w polskiej branży SEO synonimem content marketingu więc ja bym się cieszył 🙂

  • Można też zastosować metodę którą autor tej strony 😀 Czyli wpisy do księgi gości 🙂

    http://ashleesimpson.ovh.org/ksiega.html

  • Dokładnie tak. Tu akurat próbowałem zdobyć linka przeglądając profil linków jednego z najbardziej znanych blogów o SEO Lexy( czyt. „konkurencji” haha). To było chyba na samuśkim początku przygody z SEO. Suma sumarum link, byłby bardzo mocny ale jak widać nie udało mi się:)