Typy usług hostingowych

Typy usług hostingowych

  1. Hosting darmowy (ang. free hosting)
  2. Hosting dzielony (ang. Sharted hosting)
  3. Kolokacja (ang. Collocation hosting)
  4. Serwer dedykowany (ang. Dedicated server hosting)
  5. Hosting zarządzany (ang. Managed hosting) i współzarządzany (ang. Comanaged hosting)
  6. Hosting własny (ang. Internal hosting)

Nie wszystkie typy usług hostingowych są sobie równe. Jeżeli strona dopiero startuje, wystarczającym może być hosting dzielony. Jednak wraz z rozwojem witryny wzrosną wymagania techniczne pozwalające na obsługę wzrastającego ruchu generowanego przez nowych odwiedzających. Podstawową zasadą jest pozostawienie marginesu na rozszerzenie usług hostingowych na wypadek, gdy popularność strony znacząco wzrośnie.
Niska wydajność strony internetowej może mieć negatywny wpływ na jej przeszukiwanie przez roboty internetowe. Może mieć również wpływ na częstotliwość odświeżania wpisów w indeksie wyszukiwarek, które jej dotyczą. Poniższe akapity omawiają najpopularniejsze opcje usług hostingowych, w tym hosting darmowy, dzielony, kolokację, hosting zarządzany i współzarządzany (różne typy tzw. outsourcingu) oraz hosting własny.

Hosting darmowy (ang. free hosting)

W Internecie dostępnych jest wiele darmowych usług hostingowych. Niektóre wyświetlają na umieszczonych stronach swoje reklamy, podczas gdy inne są zupełnie za darmo i pozbawione są również reklam. Istnieję setki dostawców darmowej przestrzeni hostingowej, a wśród nich m.in. 000space.com, 123bemyhost.com, AgiiityHoster.com, FreeBeeHosting.com, OxyHost.com i Angelfire.lycos.com.
Problemem z darmowym hostingiem jest jego wielowarstwowość. Najpierw pojawia się pewien haczyk zmuszający nas do wykupu aktualizacji do hostingu dzielonego. Zazwyczaj jest nim jakieś ograniczenie, np. zbyt mała przestrzeń dyskowa, ograniczona przepustowość, niedostateczna liczba adresów poczty elektronicznej lub niedostateczny poziom wsparcia dla baz danych. Zazwyczaj abonent ograniczony jest do pojedynczej domeny lub poddomeny, a czasami nie może zamieszczać na stronie reklam. Jeżeli nie ma się innego wyboru i trzeba korzystać z darmowego hostingu, warto dokładnie przeczytać postanowienia umowy i sprawdzić ofertę kilku dostawców, aby dopasować ją do swoich wymagań.
Z punktu widzenia optymalizacji dla wyszukiwarek należy unikać darmowego hostingu. Na pojedynczym serwerze może znajdować się dziesiątki tysięcy stron, które obsługiwane są z tego samego adresu IP (co w przypadku hostingu dzielonego jest mniejszym problemem). Wystarczy, że jedna z tych stron będzie źródłem spamu (witryna internetowa, konto poczty elektronicznej itd.), a cały adres IP może zostać zablokowany. Nie można jednak zapominać, że Google i inne wyszukiwarki indeksują strony umieszczane na darmowych serwerach hostingowych.

Hosting dzielony (ang. Sharted hosting)

Hosting dzielony nazywany jest również hostingiem wirtualnym. Hosting dzielony (podobnie jak hosting darmowy) korzysta z wirtualnych adresów IP po to, aby na jednym serwerze sieciowym zapewnić miejsce wielu stronom internetowym. Niektórzy dostawcy hostingu dzielonego oferują dedykowane adresy IP w ramach pakietu lub jako płatny dodatek. Z punktu widzenia optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych opcja ta powinna znaleźć się na pożądanej liście dodatków.
Hosting darmowy przynosi korzyści finansowe nowym witrynom o ograniczonym budżecie. Zazwyczaj wystarczy równowartość kilku dolarów, aby wykupić takie konto. Ostatnio wielu dostawców tego typu hostingu zaczęło oferować w ramach pakietu nieograniczoną przestrzeń dyskową, nieograniczone bazy danych MySQL, nieograniczoną przepustowość oraz nieograniczoną liczbę kont pocztowych i nieograniczoną liczbę domen. Na rynku operuje wielu dobrych dostawców usług dzielonego hostingu. Wśród bardziej popularnych znajdują się HostMonster.com, Lunarpages.com, BlueHost.com, JustHost.com, Webhostingpad.com oraz GoDaddy.com.
Hosting dzielony występuje w wielu różnych odmianach. Zdecydowana większość dostawców hostingu dzielonego oferuje platformę PHP/CGI/MySQL. Dostępne są również usługi oparte na systemie Windows z platformą ASP.NET. Następny w kolejce jest hosting z platformą Java/Tomcat, który zazwyczaj jest najdroższą opcją z trzech wymienionych kombinacji.
Poza opisanymi korzyściami hosting dzielony ma też kilka wad. Na przykład jedna ze stron może zająć cały czas procesora, powodując, że czasy odpowiedzi pozostałych stron będą nie-akceptowane. Dobrzy dostawcy mają zaimplementowane narzędzia przeciwdziałające temu zjawisku. Wiąże się to zazwyczaj z odłączeniem wadliwej strony. Jednak jeżeli to nasza strona jest wadliwa, zazwyczaj zostaniemy poproszeni o jej poprawienie, ale w tym czasie będzie ona całkowicie zablokowana. To nie jest korzystna sytuacja, gdyż na stronie tej będzie wyświetlany komunikat od dostawcy usługi o konieczności skontaktowania się z nim w celu usunięcia skryptu odpowiedzialnego za nadużycie. Czy na pewno warto, aby roboty indek-sujące przeszukiwały taką stronę?
Ponadto posiadanie strony internetowej w sąsiedztwie adresu IP strony internetowej odpowiedzialnej za rozsyłanie spamu również może być szkodliwe i to nie tylko z punktu widzenia wyszukiwarki. Sumienni dostawcy usług hostingowych regularnie skanują witryny swoich klientów pod kątem naruszania praw autorskich i rozsyłania spamu.

Sprawdź również  Wideo marketing. Poradnik dla leniucha.

Serwer dedykowany (ang. Dedicated server hosting)

Serwer dedykowany jest kolejnym poziomem usług hostingowych. Jest to rozwiązanie doskonałe dla małych firm. Korzystanie z tego rozwiązania wiąże się z wieloma różnymi korzyściami. Do dyspozycji mamy cały serwer, a ponadto dużo korzystniejszą umowę świadczenia usług. Dostępnych jest wielu dostawców tego typu usług, w tym Theplanet.com, Rackspace.com oraz Hostway.com.
Serwery dedykowane dostarczane są z prekonfigurowanymi różnymi usługami pracującymi pod kontrolą systemu Linux lub Windows. Obejmują one możliwość zdalnego ponownego uruchomienia maszyny, redundantnego zasilania i dostępności sieci oraz telefonicznego wsparcia technicznego. Dostępne są również inne usługi. Można także korzystać z wielu adresów IP, jeżeli zachodzi potrzeba obsługi wielu różnych domen z osobnymi adresami IP.

Kolokacja (ang. Collocation hosting)

Kolokacja obejmuje umieszczenie fizycznego serwera sprzętowego w centrum danych do-stawcy usługi. Umowa taka jest użyteczna wówczas, gdy chcemy cieszyć się z korzyści wy-nikających z łączy internetowych dostawcy usługi przy jednoczesnym zapewnieniu sobie możliwości zarządzania serwerem w dowolnie wybrany dla siebie sposób.
Możliwe jest przypisanie różnym osobom w organizacji różnych uprawnień, tak aby mieli oni fizyczny dostęp do serwerów i mogli wykonywać czynności administracyjne i zapewniać wsparcie techniczne. Inną zaletą tego rozwiązania jest redundancja zasilania, która to jest rzadkością w biurach małych firm.
Kolokacja jest opcją szczególnie interesującą, gdy wykorzystujemy niestandardowe aplikacje, którymi tylko my umiemy zarządzać, a które wymagają szybkich łączy internetowych. Aby używać tego typu hostingu, należy skorzystać z oferty lokalnych dostawców tej usługi. Ostatnią rzeczą, jakiej chcemy, to np. kilkugodzinna podróż samochodem w przypadku awarii samochodu.

Hosting zarządzany (ang. Managed hosting) i współzarządzany (ang. Comanaged hosting)

Duże podmioty szukają zazwyczaj rozwiązań oferujących usługę hostingu zarządzanego i współ- zarządzanego, które są typami tzw. outsourcingu. W przypadku hostingu zarządzanego dostawca przyjmuje na siebie większość obowiązków wynikających z zapewnienia hostingu. Odpowiedzialność w większości (lub w całości) spoczywa na dostawcy, który musi zapewnić bezproblemową pracę całości przez cały czas. Hosting współzarządzany jest nieco inny. W takim układzie dostawca zazwyczaj bierze na siebie odpowiedzialność za infrastrukturę sieciową, sprzęt i system operacyjny (jego aktualizowanie), podczas gdy klient zarządza aplikacjami. Jak łatwo sobie wyobrazić, hosting zarządzany jest droższy od hostingu współzarządzanego.

Sprawdź również  Jakich błędów należy unikać wykorzystując marketing internetowy?

Hosting własny (ang. Internal hosting)

Hosting własny polega na tym, że pracownicy danej organizacji odpowiedzialni są za większość zagadnień technicznych. Duże firmy dysponują zazwyczaj centrami danych i wieloma zespołami odpowiedzialnymi za infrastrukturę i wdrożenia, które obsługują wszystkie poziomy infrastruktury informatycznej. Mniejsze firmy zazwyczaj wynajmują linie DSL lub łącza światłowodowe. Hosting własny wykorzystywany jest zazwyczaj w przypadku systemów, w których zgromadzone są dane poufne, np. w przypadku baz danych i systemów plików.
Wiele małych i dużych przedsiębiorstw korzysta z wirtualnych serwerów prywatnych (tzw. VPS). Koncepcja takich serwerów polega na wykorzystaniu maszyn typu mainframe, gdzie jedno fizyczne urządzenie podzielone jest logicznie, co zapewnia całkowicie oddzielne (wirtualne) serwery. Każdy wirtualny serwer może pracować pod kontrolą osobnego systemu operacyjnego i może być ponownie uruchamiany bez wpływu na działanie pozostałych serwerów wirtualnych.