Rankbrain-Google oddaje swój biznes w ręce sztucznej inteligencji?

Google zaimplementowała RankBrain -jeden z najważniejszych sygnałów rankingów- już ponad rok temu. Podobno do tej pory przyczyniły się do poprawy wyników wyszukiwania ponad połowy zapytań.

[alert-success]O samej implementacji wspomniałem we wpisie: Google staję się coraz lepsze w kwestii zrozumienia zapytań [/alert-success]

Przyglądając się temu, co dzieję się na zachodzie (wśród anglofonów) warto zwrócić uwagę na publikację agencji Stone Temple Consulting, która już od kilku lat tworzy niektóre z najbardziej interesujących badań dotyczących wyników wyszukiwania w Google.

Te ostatnie stały się szczególnie obiektem mojego zainteresowania, ponieważ dotyczyły nie czego innego, jak algorytmu RankBrain.

[alert-success]Link do artykułu w wersji angielskiej RankBrain: A Study to Measure Its Impact[/alert-success]

W badaniu zebrano i porównano dane ponad 500,000 zapytań przed i po wdrożeniu algorytmu RankBrain.

Według firmy, i o ile mi wiadomo, jest to na ten czas jedyne* w swoim rodzaju badania tego algorytmu.

*Jeżeli macie inne przykłady serdecznie zapraszam do komentarzy.

Według „badaczy”  RankBrain rozumie lepiej taki sformułowania jak: co to jest, kto jest, gdzie jest, bez, nie, oraz przelicz(convert).

 

RankBrain została ujawniona w październiku prawie znikąd. Nie dowiedzieliśmy się o nim w oficjalnym ogłoszeniu, ale z wywiadu Bloomberg z Gregiem Corrado(senior research scientist w Google).

[alert-success]Link do oryginalnego wywiadu Google Turning Its Lucrative Web Search Over to AI Machines [/alert-success]

W wywiadzie powiedział on, że Google wprowadziło algorytm na szeroką skalę na początku roku i szybko stał się trzecim najważniejszym sygnałem w algorytmie rankingującym Google. Zanim jednak przyjrzymy się bliżej ustaleniom Stone Temple, oto krótkie podsumowanie tego czego można się dowiedzieć  o RankBrain z tej krótkiej rozmowy.

Rankbrain w pigułce

  1. RankBrain jest trzecim najważniejszym sygnałem ranking w wyszukiwarce Google.
  1. RankBrain został wdrożony kilka miesięcy przed październikiem.
  1. RankBrain wykorzystuje sztuczną inteligencję do przetwarzania języka pisanego na elementy matematyczne (wektory), które algorytm może lepiej „zrozumieć”.
  1. Jeżeli RankBrain widzi słowo / frazę, której nie „kojarzy” to „domyśla się” maszynowo jakie te słowo / fraza może mieć znaczenie.
  1. RankBrain sprawdza się dobrze z frazami wyszukiwań, których wcześniej nie widział.
  1. RankBrain jest lepszy niż ludzie (nawet od Googlarzy) w zgadywaniu tego, co Google będzie „rankowało”, jako numer jeden dla różnych zapytań.
  1. RankBrain jest pierwszym algorytmem związanym z wynikami, który faktycznie uczy się we własnym zakresie.
  1. RankBrain był tak skuteczny, że inżynierowie Google byli zaskoczeni, jak dobrze zadziałał.

 

Sprawdź również  Skuteczny landing page. Rzeczy które może nauczyć Cię konkurencja.

CEO Stone Temple Eric Enge  sugeruje, że Google może używać RankBrain by kształtować prezentowanie snippetów oraz warunkuję wyzwalanie map tam gdzie nie było ich wcześniej. Oto kilka ciekawych zdań:

„Zgodnie z przewidywaniami, jednym z najczęstszych pytań, które jest mi zadawne to jak RankBrain wpłynie na  SEO”

(…)

„Prawdę mówiąc, w tej chwili, nie ma zbyt wiele wpływu w ogóle. RankBrain po prostu dopasowywuję lepiej zapytań użytkowników do stron internetowych, więc prawdopodobnie będziemy teraz mniej zależni od posiadania wszystkich słów z zapytania użytkownika na swojej stronie.

Ponadto, trzeba  zrobić jeszcze badanie słów kluczowych, aby można było zrozumieć, jak kreować strony tematyczne (i czym jest obszar tematyczny strony )” dodaje. „Zrozumienie preferowanego języka naszego tagretowanego użytkowników będzie miało zawsze sens, i to bez względu na istnienie silniki wyszukiwania. Jeżeli jeszcze tak nie robisz to zaleca się położyć większy nacisk na wykorzystywanie języka prawdziwiego/ naturalnego na swoich stronach internetowych.

Według Enge wprowadzenie RankBrain zwiększy ogólną jakości wyszukiwania oraz wesprze algorytm wyszukiwania lokalnego.

A oto infografika z przykładami polepszenia wyników:

wpływ rankbrain na seo
Grafika przedstawiająca wpływ rankbrain na seo

Link do wersji infografiki w pełnej roździelczości https://www.stonetemple.com/wp-content/uploads/2016/03/rankbrain-infographic-version-2.png

Jak to wpłynie na korzystanie z wyszukiwarki i oglądalność innych serwisów?

Tak jak wspominał Enge i jak zauważyli autorzy wpisu na Blogu Melonet.pl „24 pytania do Google – badamy inteligencję, czyli funkcje Answer box i RankBrain.”  Algorytm może być odpowiedzialny za tzw. Google Rich Answers i Google Answer Box.

Jak da się zauważyć, już w tej chwili wiele potrzebnych użytkownikowi informacji uzyskać można bezpośrednio od Google, bez żadnych pośredniczących stron WWW. Trzeba przyznać, że możliwości algorytmu RankBrain oraz Answer Box są imponujące.

Jak wielki ma to wpływ na wyniki wyszukiwań można szybko sprawdzić na poniższej infografice.

infografika

Postawili oni również bardzo ciekawe hipotezy z którym nie można się nie zgodzić:

Wprowadzane tych rozwiązań jest tworzone z myślą dla użytkowników – ich wygody i konieczności szybkiego pozyskania wiedzy.

Ma to jednak również swoje ciemne strony

Wprowadzane zmiany mają na celu zatrzymanie użytkownika w ekosystemie Google. Informację otrzymujemy bez przechodzenia na inną stronę. (…)To wszystko jeszcze bardziej uzależnia nas – użytkowników od wszystkich usług Google. Oczywiste jest również, że związane będzie to ze spadkiem ruchu na wielu stronach. Pogodowych, informacyjnych etc.

Dziękuję za UWAGĘ!  Jeżeli posiadasz ciekawą informację na ten temat, zachęcam do komentowania. Z wielką chęcią dodam każdą ciekawą i wartościową wzmiankę  do samego artykułu.

 

Sprawdź również  Zdobywanie linków nie musi być trudne. Zastosuj link bait!

 

 

  • W przypadku takich algorytmów trzeba brać poprawkę na język. Na różnych rynkach może się to w różny sposób kształtować. Także dojrzałość rynku pod kątem ilości dobrego contentu będzie nie bez wpływu. Jakby to miało mieć wpływ na polskie wyniki w niedługiej przyszłości to premię powinny uzyskać właśnie strony bogate w content zawierające najrozmaitsze wskazówki, poradniki „how to” itp.

  • Oczywiście, że trzeba wziąć poprawkę. Nie bez powodu umieściłem od razu na samym wstępie „Przyglądając się temu, co dzieję się na zachodzie (wśród anglofonów)”. Do Polskiego Googla jeszcze daleka droga.

  • Cudowny artykuł! Chciałbym mieć pewność, że na

    nim nie przestaniesz 🙂